Ideen til Herningegnens Model Jernbane Klub (HMJK) opstod i 2005, da en gruppe jernbaneinteresserede savnede ligesindede at dele oplevelser og erfaringer med – både i model og fuld skala. På kort tid lykkedes det at samle omkring 25 medlemmer, hvorefter foreningen HMJK er en privat klub og blev officielt stiftet i januar 2006.
Formål
HMJK’s formål ifølge vedtægterne:
Aktiviteter
I efteråret 2007 gik vi i gang med opbygning af et større, fast anlæg med udgangspunkt i Herning og omliggende strækninger omkring 1950-1970. Foruden arbejdet med vores anlæg, besøger vi andre klubber, deltager i udstillinger, tager på sommerudflugt med familierne etc. – kort sagt: mødes om den fælles interesse for jernbaner og har det hyggeligt sammen.
Bliv medlem
Har du lyst til at blive medlem af HMJK, så kontakt os. Vi har en prøveperiode, hvor vi "kigger hinanden an" og mærker efter, om kemien er i orden. Vi har klubaften hver tirsdag kl. 19-22.
Eneste krav er, at du er mindst 15 år eller følges med en voksen.
Kontingentet er 700 kr./år for aktive medlemmer. Passive medlemmer betaler 350 kr./år.
Historien bag klubben
Der var engang. Sådan begynder alle rigtige eventyr, og historien om Herningegnens Model Jernbane Klub, forkortet HMJK, er i sandhed et eventyr. For det hele begyndte en smule vaklende og usikkert, men den grimme ælling er langsomt ved at folde sine vinger ud og blive til en smuk svane.
Tilbage til begyndelsen, inden det bliver for svulstigt. I februar 2005 troppede 18 forventningsfulde og lidt generte modelbaneinteresserede op på Tekstilforum i Herning. De havde læst en annonce i bladet ‘banen’, hvor tre lokale modelbanefolk efterlyste ligesindede, som kunne være interesserede i at mødes om den fælles hobby og eventuelt stifte en klub. Det blev et spændende møde, men på grund af uenighed i initiativgruppen skulle der et nyt tilløb til, før man kom videre. Det skete i august 2005, hvor mødedeltagerne fra februar fik en henvendelse om igen at mødes. Interessen var intakt, og denne gang lykkedes det: klubben tog sine første spæde skridt.
Initiativperiode
I ‘initiativperioden’ fra august 2005 til februar 2006 blev der diskuteret værdigrundlag, mål og rammer for en kommende klub, og medlemmerne (dvs. de kommende!) gav deres ønsker og meninger til kende i en ret omfattende spørgeskemaundersøgelse. Officielt eksisterede klubben ikke på nuværende tidspunkt. Der var blot tale om en gruppe mænd med interesse for tog i store og små størrelser. Der var heller ingen klublokaler, men man mødtes hos BaneDanmark i Herning, hvor et af medlemmerne havde mulighed for at låne et mødelokale.
Stiftende generalforsamling
Den 17. januar 2006 holdt klubben stiftende generalforsamling. Omkring 20 var mødt op, og der blev valgt en egentlig bestyrelse.
HMJK var nu officielt en forening – endda med kommunens velsignelse og 1.000 kroner i symbolsk starthjælp. Til gengæld kneb det for kommunen at finde husly til klubben, så medlemmerne mødtes fortsat til ‘snakkemøder’, hvor man udvekslede erfaringer fra egne modelanlæg, tog på udflugter sammen, besøgte etablerede klubber og hentede inspiration til det – forhåbentligt – kommende faste klubanlæg.
Lokaler snublende nær
Det første leveår gik med at lede efter lokaler, diskutere idégrundlag og holde gejsten oppe. Da det så allermørkest ud, og depressionen lurede i krogene, fandt vi et lokale: Alle var lykkelige! Nu kunne vi endelig komme i gang med at bygge et anlæg. Så betød det mindre, at vi sagtens kunne have brugt dobbelt så meget plads. Men kan man ikke altid det?
Skelettet tager form
De følgende måneder gik med at bygge det træskelet, som skulle bære spor og landskab. I lang tid virkede det både kaotisk og uoverskueligt: der var spor på kryds og tværs i mange niveauer, og ingen af dem så ud til at føre nogen steder hen. Heldigvis havde klubbens ‘sporingeniør’ styr på det hele – også selv om vi andre til tider mente noget andet.
Langsomt, men sikkert, begyndte enderne at mødes, og stadigt flere medlemmer udstødte med tiden et lettelsens ‘aha, det er så’n, det hænger sammen!’ I skrivende stund – cirka et år efter indflytning – mangler der stadig en del sporlægning, ligesom landskabsbygningen ikke er påbegyndt. Men der finder jævnligt testkørsler sted på de ‘nøgne’ spor, efterhånden som el-folkene får trukket ledninger, monteret drev på sporskiftere og forbundet det hele til kontrolpultene.
Finanskrise?
Det er dyrt at bygge en modeljernbane. Etableringsfasen er særlig kostbar, da de mange meter spor, sporskiftere, elektriske drev, digitale styresystemer og andre ‘stumper’ er nødvendige for at komme i gang. Det er et forhold, som sjældent harmonerer med økonomien i en nystartet klub. Selv et relativt højt medlemskontingent batter kun lidt.
Derfor var det en ufattelig stor hjælp, da klubben i 2008 optog et nyt medlem, der viste sig at have både talegaver og netværket i orden. På mindre end et år fik han rejst et sponsorbeløb svarende til omkring to års medlemskontingent. Med andre ord kunne bestyrelsen – midt i en global afmatning – imødekomme stort set alle planer og ønsker, som skal sikre, at HMJK’s anlæg fra begyndelsen har format og et ambitiøst niveau.
Processen, ikke målet
Der går stadig mange år, før anlægget er færdigt. Eller rettere sagt: Det bliver det aldrig. Modeljernbanehobby er en proces, og livet i en klub som vores handler i lige så høj grad om at være sammen med ligesindede – med plads til at stoppe op og drøfte andet end tog, skinner og farven på gamle DSB-uniformer.
Vi har dog allerede et køreklart anlæg, hvor huse og landskaber vokser støt og roligt. Det er let at genkende lokale strækninger og stationer, som de så ud i perioden fra 1950’erne til slutningen af 1970’erne.
Historien fortsætter
Som nævnt er modeljernbanehobbyen en løbende proces, og HMJK er en klub i udvikling. Næste kapitel i klubbens historie er allerede ved at blive skrevet, mens du læser dette. Hvad det – og de følgende – handler om, kan du følge med i her på vores hjemmeside. Her fortsætter historien, ligesom du også er velkommen til at besøge klubben i den virkelige verden (og se vores fortolkning af samme i skala 1:87).
NB – den første rigtige køreplanskørsel blev afviklet 1. maj 2012. Det var en milepæl i klubbens historie.